Exhibitions

11 April – 08 June 2019

Mark Beard (Bruce Sargeant 1898 – 1938) Solo Exhibition

New York based artist Mark Beard has devoted the last two decades to exploring and amassing the work of Bruce Sargeant (1898 – 1938), a painter who idealised and celebrated the beauty of the male form. Had Sargeant not met a tragic and unexpected end in a wrestling accident, he may have gone on to the heights now enjoyed by artists such as James McNeill Whistler and others; instead, his oeuvre remained hidden for years and is only now being brought to light, with works still being discovered. His subtly-toned oil paintings of young men at sport and leisure are reminiscent of classic figure painting, highlighting his beaux art training, yet their gentle elegance continues to speak to contemporary audiences through Abercrombie & Fitch’s installations of Sargeant’s work in its flagship stores worldwide.

A foreword by Thomas Sokolowski, director of the Andy Warhol Museum, appropriately places Sargeant in the pantheon of twentieth-century figure painters, and the afterword by W.M. Hunt draws favourable parallels between Sargeant’s glorification of the male body and the work of photographers Herb Ritts and Bruce Weber, among others.

This exhibition curated by Mark Beard, presents a selection of works which celebrate the male form and the artistic tradition of the human figure.


Der New York Künstler Mark Beard hat die letzten zwei Jahrzehnte der Erforschung und Anhäufung der Arbeit von Bruce Sargeant (1898 – 1938) gewidmet, einem Maler, der die Schönheit der männlichen Form idealisierte und feierte. Hatte Sargeant nach einem Wrestling-Unfall kein tragisches und unerwartetes Ende gefunden, wäre er möglicherweise zu den Höhen gekommen, die Künstler wie James McNeill Whistler und andere heute genießen. Stattdessen blieb sein Werk jahrelang verborgen und wird erst jetzt ans Licht gebracht, wobei noch Werke entdeckt werden. Seine subtil getönten Ölbilder von jungen Männern in Sport und Freizeit erinnern an die klassische Figurenmalerei und unterstreichen sein Beaux-Art-Training. Ihre sanfte Eleganz spricht jedoch weiterhin das zeitgenössische Publikum durch Sargeants Installationen in Abercrombie & Fitch Flagship-Stores weltweit an.

Ein Vorwort von Thomas Sokolowski, Direktor des Andy Warhol Museum, ordnet Sargeant angemessen in das Pantheon der Figurenmaler des 20. Jahrhunderts und das Nachwort von W.M. Hunt zieht günstige Parallelen zwischen Sargeants Verherrlichung des männlichen Körpers und der Arbeit der Fotografen Herb Ritts und Bruce Weber.

Diese von Mark Beard kuratierte Ausstellung zeigt eine Auswahl von Werken, die die männliche Form und die künstlerische Tradition der menschlichen Figur feiern.